11 Jun 2022

, , ,

Always Positive

1. Bila badan rasa penat. Pergi lah ke pantai. Tanggalkan selipar dan berjalan di atas pasir dengan berkaki ayam. Rasakan kaki memijak pasir pantai. Sekali sekala biarkan kaki terkena ombak pantai. Tenang rasanya. 

2. Bila baru lepas bergaduh dengan pasangan. Bawalah pasangan ke pantai supaya mereka boleh menenangkan hati, reflect diri melihat apa hikmah pergaduhan sebentar tadi.

3. Bila lepas balik kerja, ada sesuatu di luar jangkaan berlaku di pejabat dan tempat kerja. Pergi la ke pantai. Tenangkan diri sebentar sebelum pulang ke rumah. Bawa pulang positif vibe ke rumah.

4. Mental burnout sebab terlalu banyak berfikir. Banyak kerja tak siap yang masih bertangguh. Pergi lah ke pantai. Bagi otak hirup udara pantai, organ badan bersentuhan dengan alam semula jadi untuk merangsang saraf-saraf yang tertekan. 

5. Bila anak semakin pasif, tak aktif. Asyik main telefon je. Kurang bercakap. Bawalah mereka ke pantai. Supaya badan mereka bergerak. Motor skill halus dan kasar di aktifkan. 

6. Bila anak tantrum, suka menangis menjerit. Suka rosakkan barang rumah, suka usik adik-adik. Bawalah dia ke pantai. Biarkan dia menjerit, berlari, bermain dengan pasir pantai.

Kanak-kanak ada tekanan dia. Tekanan di sekolah, tekanan berkawan, tekanan pelajaran, tekanan expectation parent, dan tekanan keinginan bermain yang terhalang. 

Remaja ada tekanan dia. Tekanan dalam pelajaran, tekanan dalam perhubungan, tekanan dalam pemilihan hala tuju kerjaya, tekanan berkawan, tekanan media sosial.

Orang dewasa ada tekanan dia. Tekanan dalam pekerjaan, tekanan dalam perniagaan, tekanan dalam hubungan, tekanan dengan anak-anak, tekanan dengan family, tekanan kewangan, tekanan kesihatan.

Orang tua ada tekanan dia. Tekanan kesihatan yang makin merosot, tekanan anak-anak abaikan, tekanan dalam pekerjaan masih perlu bekerja dalam keadaan pelupa dan sakit lutut, tekanan kewangan hutang belum habis.

Tiada siapa yang boleh lari daripada tekanan. Tapi orang yang menang adalah orang tahu cara melepaskan tekanan dengan baik. Tekanan yang tak di lepaskan dengan baik akan di lepaskan dengan cara tak baik.

 Tekanan yang tak di lepaskan, akan jadi gunung berapi yang tunggu masa untuk meletus. Kasihan badan kita.

Alam semula jadi sentiasa jadi terapi terbaik untuk semua jenis masalah dan penyakit. Manfaatkan. 

#anumdarters 
#RnaLife
Share:
Read More

23 Mei 2022

, , ,

Doa Hari Isnin

๐ŸŒท๐ŸŒธDoa Hari Isnin๐ŸŒท๐ŸŒผ

ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ูˆَุฑَุญْู…َุฉُ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจَุฑَูƒَุงุชُู‡ُُ

ุจِุณูۡ€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ูฑู„ู„ู‡ِ ูฑู„ุฑَّุญูۡ€ู…َู€ٰู†ِ ูฑู„ุฑَّุญِู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ูŠู…ِ

ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ุนَู„َู‰ ู…ُุญَู…َّุฏ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِ ู…ُุญَู…َّุฏٍ

Ya Allah, jadikanlah hari ini dan hari-hari selanjutnya jauh lebih baik bagi kami dibanding hari-hari yang telah kami lalui Ya Allah, bukakanlah, tumbuhkanlah dan bangkitkanlah semangat kami dalam bekerja dan berusaha, dalam beribadah dan beramal; semangat hidup kami hari ini dan hari-hari selanjutnya ...

Ya Allah, jaminlah keselamatan, kesehatan, keamanan, kedamaian, ketentraman, keberhasilan dan kesejahteraan bagi kami hari ini dan hari-hari selanjutnya..
 
Ya Allah, limpahkan dan lipat-gandakanlah rezki Mu untuk kami hari ini dan hari-hari selanjutnya..

Ya Allah, ciptakan dan jadikanlah hanya kesempatan yang baik-baik saja bagi kami hari ini dan hari-hari selanjutnya..

Ya Allah, perlihatkanlah, perdengarkanlah dan rasakanlah kejadian², berita² dan pengalaman² yang menggembirakan dan menyenangkan saja kepada kami hari ini dan hari-hari selanjutnya..

Ya Allah, mudahkanlah semua urusan kami, jauhkanlah dari kami kesulitan apapun.. 

Ya Allah, kabulkan dan perkenankanlah doa² kami, wujudkanlah harapan² kami,

ุงَู…ِูŠู† ูŠَุง ุฑَุจَّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†

#anumdarters
Share:
Read More

10 Mei 2022

, , ,

Berbagai Ragam Manusia

Tak dinafikan ada orang yang merasa diri dia terpaling baik, terpaling bagus, terpaling suci berbanding orang lain. 
Hanya kerana dia mengambil jalan yang berbeza, dialah sebaik-baik manusia.

Jangan begitu kawan. Jangan sesekali merasa diri lebih baik dari orang lain. Jangan sesekali.

Ingat kembali sejarah kenapa iblis dicampak keluar dari syurga.

Ada yang upload gambar sebagai tanda kenangan, ada yang upload kerana ingin meraikan, ada yang upload kerana bersyukur dapat berkumpul kembali bersama-sama yang tersayang. 

Jika ianya dalam keadaan beradab dan menutup aurat, apa salahnya? Adakah berdosa?

Apa yang halal di alam nyata, ianya halal di alam maya.

Jika dia menutup aurat dengan sempurna di alam nyata, dan begitu juga di alam maya, maka tiada salahnya.

Cuma dalam keadaan zaman fitnah ini, disaran untuk kurangkan meletak gambar bagi tujuan keselamatan. Itu saja...

Kita yang merasa diri terpaling suci berbanding orang lain, dah cermin diri atau belum?

Orang upload gambar untuk berkongsi kegembiraan, kita? Sibuk mencari keburukan orang...

Nasihat tak salah, nasihatlah dengan baik. Bukan dengan cara seolah-olah kitalah yang paling bagus, kitalah yang paling suci.

Sekian, luahan perasaan.

#anumdarters
#RnaLife
Share:
Read More

9 Mac 2022

, , , , , ,

DOA HARI RABU

❤️๐Ÿ•‹DOA HARI RABU๐Ÿ•‹❤️

ุจِุณูۡ€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ูฑู„ู„ู‡ِ ูฑู„ุฑَّุญูۡ€ู…َู€ٰู†ِ ูฑู„ุฑَّุญِู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ูŠู…ِ

Ya Allah Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada sesembahan yang haq kecuali Engkau,Engkau yang menciptakanku, sedang aku adalah hamba-Mu dan aku diatas ikatan janji -Mu dan akan menjalankannya dengan semampuku, aku berlindung kepadamu dari segala kejahatan yang telah aku perbuat, aku mengakui-Mu atas nikmat-Mu terhadap diriku dan aku mengakui dosaku pada-Mu, maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampuni segala dosa kecuali Engkau” (HR. Bukhari no. 6306)

Ya Allah bantulah aku mengingatimu, mensyukuri nikmatmu dan memperbaiki ibadah kepada mu.

Ya Allah kurniakanlah kami kemampuan untuk beribadah dan solat di dalamnya, kurniakan kami didalamnya kesungguhan, semangat, kekuatan dan sikap rajin. Lalu lindungilah kami didalamnya dari berbagai fitnah.

Aamiin...๐ŸŒน
Share:
Read More

28 Feb 2022

, , ,

Salam Terakhir Febuari 2022

Alhamdulillah. Terbit sudah fajar hari ini dan kita masih bernafas lagi. Umur kita dilanjutkan lagi. Masih bersama insan yang disayangi. Masih meneruskan kehidupan kembali. Moga kita sentiasa mensyukuri atas peluang dan kesempatan yang diberi oleh pencipta kita…Ya illahi.
.
๐ŸŒบ Assalamualaikum ๐ŸŒบ , 
.
๐Ÿ’™ Salam subuh dan Salam Kegembiraan ๐Ÿ’™
.
.
#indahhidupjikamensyukuri 
#anumdarters
Share:
Read More

24 Feb 2022

, , ,

SINGKIRKAN ORANG NEGATIF

SINGKIRKAN ORANG NEGATIF

Hidup ini terlalu singkat untuk kita sibuk memikirkan ha-hal yang bodoh. Biarlah orang nak mengata di belakang kita. Biarlah orang nak reka cerita pasal kita. Cakap macam-macam, kata bukan-bukan pasal kita. Biarkanlah. Jangan kisah. Jangan ambil peduli. Bukan maksud kita bodoh atau takut. Cuma kalau kita layan. Kita balas. Kita dendam. Apa beza kita dengan mereka?. Jika tak mampu nak didik orang2 negatif ini, jauhkan diri dari mereka untuk jaga iman kita.

Untuk hidup tenang kita perlu singkirkan orang-orang yang menyesakkan kepala. Bercakap yang menyakitkan hati. Hanya mahu kita saja menjaga hatinya. Jenis tak mahu kalah. Singkirkan, kita tak perlu orang macam ni, hanya menyusahkan. Takde manfaat pun untuk hidup kita. Menghindari orang negatif bukan kerana kita mementingkan diri, tapi kita tak boleh memajukan diri bila dikelilingi orang begini. Jauhkan diri kita dengan orang negatif, mereka hanya memberi masalah bukan solusi.

Nikmati hidup kita, buat amal yang secukupnya. Teruskan ke depan capai cita-cita dan cinta kita. Bahagiakan keluarga kita. Dan jangan layan orang yang nak jatuhkan kita. Jangan biarkan orang negatif mengambil tempat dalam kepala. Singkirkan perbuatan mereka dan kata-kata mereka. Tak perlu kita ingat-ingat lagi. Jiwa kita akan lebih tenteram. Tak perlu cerita pada sesiapa. Allah lebih tahu apa yang kita rasa. Luahkan di dalam setiap doa kita.

Sehina-hina kita pada pandangan manusia. ALLAH lebih tahu, siapa lagi hina. Peduli cakap manusia, biarkan ALLAH menilai segala-galanya. Kenapa kita buat baik pun ada orang tak suka. Inilah kehidupan, tak semua kita buat orang suka. Tapi kita kena tahu, ALLAH dah atur terbaik untuk kita. Dalam Dunia ni, orang takkan faham kita. Kalau cuba puaskan hati orang, sampai mati pun tak boleh buat apa.

#anumdarters
Share:
Read More

8 Feb 2022

, , ,

Pengajaran Dari Adik Rayyan Morocco

Pengajaran Dari Adik Rayyan Morocco
1. Syurga itu mahal. Ia untuk mereka yang kuat sahaja. Budak kecil, tiada kekuatan, tiada akal fikiran waras, diuji Allah terperangkap selama 5 hari di dalam pergi sempit sedalam 30 meter. Anak yang tak punya dosa pun perlu melalui ujian berat ini untuk ke syurga. Maka apatah lagi kita yang dewasa. Harus lebih kuat, jangan terperangkap dengan nafsu dan syaitan.

2. Mati itu benar. Seluruh dunia datang menyelamatkan, mendoakan, memberikan bantuan, namun jika sampai masanya, tiada siapa mampu menghalangnya.

3. Kasih sayang itu benar. Ia merentasi agama, bangsa dan negara. Semua berhimpun atas nama kasih sayang. Itu semua rahmat dari Allah. Allah kurniakan sedikit kepada kita atas dunia, dan disimpankan sebanyak-banyaknya kasih sayangNya untuk dirasai di hari akhirat.

4. Nyawa seorang manusia tiada nilainya. Surah AlMaidah ayat 32, sesiapa yang telah membunuh seorang manusia tanpa sebab bererti telah membunuh sekalian manusia, sesiapa yang telah menyelamatkan seorang manusia, bererti telah menyelamatkan seluruh ummat manusia. Semoga Allah merahmati semua pasukan penyelamat.

5. Usaha itu benar, hasil itu serah pada Allah. Walaupun usaha menyelamatkan Rayyan itu sukar, terpaksa mengorek tanah berbatu, bukan tanah gambut seperti Malaysia, buat terowong, hulurkan tali, hantarkan camera, hantarkan makanan, kemudian dapat diselamatkan, namun akhirnya adik Rayyan meninggal dunia selepas 20 minit diselamatkan. Kalau tahu meninggal, buat apa bersusah payah selamatkan? Tapi kita tak pegang macam tu. Kita pegang pada usaha. 

6. Amalan tersembunyi itu benar. Tiada siapa kenal ibu bapa Rayyan sebelum ini. Namun sekelip mata, ibu bapa Rayyan diangkat Allah. Mari kita ingati semula pesanan Nabi Muhammad S.A.W, ada 7 golongan yang akan mendapat naungan Allah di hari akhirat, salah satunya manusia yang mengingati Allah secara bersendiri hingga mengalirkan air mata. Amalan tersembunyi nampak kecil, namun impaknya besar. Masih ingat lagi arwah Ammar yang meninggal di Turki? Masih ingat lagi arwah Abam? Ingat lagi arwah Siti Sarah? Satu satu kebaikan mereka terungkit selepas mati. Apakah amalan tersembunyi mereka? Apakah amalan tersembunyi ibu bapa Rayyan? Ahh itu tak penting, apakah amalan tersembunyi kita?

Wallahuaklam.

Semoga Allah ampunkan kita. Masukkan kita ke dalam syurga dan menjauhkan kita dari api neraka.

Kredit Mohamad Bin Mohshin
#anumdarters
Share:
Read More

30 Jan 2022

, , ,

Labuhnya tudung bukan petanda kau umpama bidadari dunia.

Labuhnya tudung bukan petanda kau umpama bidadari dunia.
Singkatnya tudung pula bukan petanda kau tu jahat sampai masuk api neraka.
Berstokin kaki bukan petanda kau solehah.
Tidak berstokin pula bukan petanda kau seburuk-buruk muslimah.

Berhandsock warna bagai bukan petanda kau muslimah sejati.
Tidak berhandsock pula bukan petanda kau punya ibadah tak diberkati.

Kau mencari.
Semua mencari.

Bertudung bukan sekadar menutupi rambut yang cantik mengurai tapi menjaga gerak geri.

Berstokin bukan sekadar menutupi kaki yang lasak berjalan tapi melindungi.

Berhandsock bukan sekadar menutupi lengan yang sering kena sinaran mentari tapi untuk mengingatkan diri.

Tegur. Bukan cakap 'masing-masing punya kubur' 
Nasihat. Bukan mengumpat, untuk mengubah perlu berhikmah bukannya menyumpah seranah.

Yang sudah bertudung labuh, berstokin dan berhandsock. Teruskan istiqamahmu.
Muhasabah diri untuk memperbaiki diri terus tetap istiqamah sampai Jannah. Aamiin ๐Ÿคฒ

Yang masih belum benar-benar berubah.
Marilah berhijrah kerana sesungguhnya sudah tidak banyak masa.

Jangan menunggu-nunggu kerana maut tak tentu waktu.

Sebelum terlambat.
Mari bertaubat.
Engkau wanita.
Engkau sangat mulia.

Semoga kau boleh menjadi bidadari yang tidak memandang dan tidak dipandang.

Dirimu sangatlah berharga seandainya kau menghargai keistimewaan dirimu.

Hidayah milik Allah SWT, moga Allah redha. Aamiin ๐Ÿคฒ

Dan hidayah itu bukan ditunggu tapi dijemput.

#anumdarters
Share:
Read More

26 Jan 2022

, , ,

LEPAS NI TAKNAK SOLAT LAMBAT LAGI!

LEPAS NI TAKNAK SOLAT LAMBAT LAGI!
Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

WAKTU SUBUH

Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. 

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

 Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

WAKTU DZUHUR

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

 Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

WAKTU ASAR
 
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. 

Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu ). 

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita. Nak subur? Sila segerakan solat Asar anda!

WAKTU MAGHRIB

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. 

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

WAKTU ISYAK 

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. 

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. 

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. 

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. 

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. 

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah S.W.T. tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah S.W.T. mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya.

-------
P/s - Hanya berkesan apabila di awal waktu sahaja.
#anumdarters
Share:
Read More

24 Jan 2022

, , ,

SYURGA SEORANG ISTERI

SYURGA SEORANG ISTERI
Dugaan paling besar adalah bersabar. Jadi seorang isteri, hal yang amat kritikal bagi kita ialah suami. Kita, makhluk Allah yang sarat dengan emosi dan kadang terlalu menuruti kata hati, lalu memang satu hal yang menakutkan kalau ada kata-kata dan tindak tanduk kita yang melukai hati suami, sengaja atau tidak sengaja.

Rasulullah S.A.W sebut dengan jelas tentang perangai orang perempuan saat berdepan dengan satu saja pun keburukan suami, si isteri boleh lupa dengan kebaikan suaminya yang lain. 

Perangai inilah yang paling banyak menjerumuskan perempuan ke neraka. Allah ! Allah ! Jahilnya kita. 

Jadi seorang isteri, banyak-banyakkanlah minta maaf dari suami. Mungkin ada terkurang layanan kita, terkasar bahasa kita, terlajak berprasangka, tercerita tentang aibnya pada sesiapa.

Allah ya Allah ! rendahkan hati kita untuk merayu kemaafan darinya. Jangan kita hanya nampak kelemahan dia tapi kita lupa kelemahan kita. Jangan kita sibuk besar-besarkan kesilapannya tapi kita pandang kecil kesilapan kita.

Pandang muka suami kita, siapa pun dia, itulah yang Allah dah pilihkan sebagai jodoh kita. Itulah lorong nikmat, itulah juga lorong ujian Allah buat kita.

Semua buruk baik dia boleh jadi asbab kebaikan untuk kita. Mungkin untuk tundukkan ego kita. Mungkin untuk Allah beri pahala melalui sabar kita. Mungkin untuk latih kita berdikari dan keluarkan potensi diri. Ada sebabnya. Pasti ada sebabnya!

Minta Allah jaga rumahtangga kita. Kalau ada hal tentangnya yang kita tidak suka, banyakkan berdoa pada Allah. Kita tidak boleh ubah suami kita, tapi Allah boleh. Minta dari Allah. Jaga hubungan kita dengan Allah agar mudah kita minta Allah jaga rumahtangga kita.

Masya-Allah, indahnya kesudahan hidup seorang isteri andai dia mati dalam keadaan mendapat redha seorang suami. Indahnya janji Allah bahawa isteri yang diredhai suaminya boleh masuk syurga dari mana-mana pintu yang disukainya. 

Indah sangat, sahabat fillah-ku ! 
Tidak teringin ke kita untuk mendapatkannya?

Hari ini, ayuh simpan niat untuk jadi isteri yang lebih baik daripada semalam. Simpan hasrat untuk cuba dan kemudian cuba. Allah pandang usaha kita. Allah pasti beri ganjaran walau pun pada sekecil-kecil usaha kita. Inshaa-Allah.

Ayuh tutup aurat kita serapat mungkin agar kita bakal menjadi ketua bidadari untuk suami kita di syurga kelak. Lindungi walau sehelai rambut. Litupi walau hanya tapak kaki yang kita rasa hanya berada di bawah tapi ia yang bakal menentukan ke syurga kah kita.

Ya Allah, Jadikanlah isteri yang membaca ingatan ini sebagai isteri menyejukkan hati suami mereka. 

Aamiin Allahuma Aamiin ✨

Perkongisan ilmu | Ustaz Nasiruddin Abdul aziz
#anumdarters
Share:
Read More

3 Jan 2022

, , ,

Jadi "wanita baru" 2022

Jadi "wanita baru" 2022.

Perubahan dalam kehidupan tidak akan berlaku tanpa adanya perubahan dalam diri. 
Moga untuk tahun 2022 ini, kita menjadi wanita yang lebih matang dalam fikiran. Tidak mudah menggunakan emosi sendiri dalam mengawal suasana. Berlapang dada untuk setiap kesalahan orang dan bijak dalam menerima kelebihan orang.

Moga tahun 2022 ini, kita menjadi wanita yang lebih berdamai dengan siapa kita. Mula meneroka kelebihan yang kita ada, juga mula berdamai dengan kekurangan yang kita punya. Mensyukuri kelebihan itu ketenangan untuk jiwa kita. Sungguh!

Moga tahun 2022 ini, kita menjadi wanita yang lebih menjaga diri. Menjaga apa yang kita makan, apa yang kita lihat dan apa yang kita dengar juga apa yang kita cakap. Menjaga kesihatan badan yang dianugerahkan tuhan dengan seeoloknya. Pesan bonda. "Jadikan makanan sebagai ubat, bukan ubat sebagai makanan."

Moga tahun 2022 ini, kita menjadi wanita yang menjaga amal ibadah kita. Menjaga amal fardu juga menambah amalan sunat. Menjaga hubungan dengan sekeliling kita, memaafkan bagi yang melukai, menghargai yang masih setia. Ternyata, bahagia itu tidak sesusah yang kita sangka.

Moga tahun 2022 ini, kita menjadi wanita yang suka mencari ilmu. Mengisi masa dengan kegiatan berfaedah. Mengisi masa dengan membaca, mendengar tausiah juga perkara yang membangunkan diri kita. Ilmu itu gerbang kepada kehidupan.

Untuk kisah 2021, terima kasih untuk semuanya. Hari ini kita belajar, melepaskan luka 2021, kerana banyak bahagia yang sedang menanti untuk 2022.

Akhirnya, kita akan faham, ternyata perubahan kehidupan bermula dengan perubahan diri. 

Begitulah.

Kredit: AfifahAlwi
#anumdarters
Share:
Read More

2 Jan 2022

, , ,

BUKAN BENCI ...

BUKAN BENCI TAPI DAH KECIL HATI
Kalau kita dah tersinggung dengan kata-kata orang, tengok muka pun tak tegur, malas rasanya.
Ia bukan benci tetapi ia sudah menyentuh hati.
.
Orang yang pernah merendahkan kita, biarkan mereka.....
Tidak perlu kita tersinggung, apatah lagi bersedih.
Yang penting kita kekal yakin dan jangan rasa rendah diri.
Jika kita dinilai dengan baik, bersyukurlah..
Dinilai tidak baik, terpulang kepada mereka.

Setiap perkara dalam hidup kita mempunyai peranannya yang tersendiri 
Sama ada mereka memberi kita kebahagiaan atau memberi kesakitan.
Memaksa diri kita untuk disukai oleh semua orang sangat memenatkan.
Oleh itu, jadilah diri sendiri walaupun anda tidak disukai ramai,
Jauhi orang yang mengecewakan kita.
Berhenti cuba untuk menggembirakan orang yang tidak pernah menghargai kita.

Semakin kita jauhi mereka yang meracuni jiwa,
Kita akan hidup jauh lebih sihat.
Ketenangan dengan hati
Mengharungi hari demi hari
Penuh dengan kebahagiaan
Dengan cara kita sendiri
Kebahagiaan adalah apa yang kita ciptakan

Selamat malam.๐ŸŒš๐ŸŒš
Assalamualaikum sahabat semua
#sabar itu indah ๐Ÿšถ๐Ÿผ‍♀️๐Ÿšถ๐Ÿผ‍♀️
#anumdarters
Share:
Read More
, , ,

JIWA TENANG

Usia 30 Tahun Hingga Usia 39 Tahun Adalah Waktu Kemuncak Ujian Hidup
Waktu umur 20 hingga 29 tahun, waktu ni waktu sibuk study, sibuk nak cari jodoh, kalau dah berkahwin baru merasa menimang cahaya mata. Waktu usia ni banyak yang enjoy, menikmati kehidupan. Baru nak merasa nak ada rumah, nak ada kereta sendiri.

Bila memasuki usia 30-an, ujian berat mula menerpa, anak makin dewasa macam-macam perangai, gaji semakin besar dah sibuk dengan kerjaya sampai tak ada masa dengan family. 

Ada yang dibuang kerja sebab tak perform. Hidup mula tertekan sebab anak nak sekolah, nak bayar duit ansuran rumah dan macam-macam hal:
- Kereta mula meragam
- Rumah mula nak bocor sana sini
- Yuran sekolah anak makin naik
- Mula banyak orang benci kita
- Hubungan dengan mertua
- Isteri mula merungut tak cukup makan
- Suami stress gaji kena potong
- Rumahtangga mula goyang
- Badan mula sakit sana sakit sini
- Badan dah tak fit
- Bawa kereta cepat mengantuk
- Hutang keliling pinggang
- Ah Long mula kejar
- Hubungan adik-beradik mula renggang

Cukuplah tu, nak disenaraikan tak habis cerita.
Kenapa sebelum umur 40 macam-macam ujian kena tempuh ya?

Sebenarnya Al-Quran dan Hadith dan menjawab soalan ni. Ini adalah fasa Tarbiah Allah pada hambaNya supaya kuat rohani untuk menempuh hidup pada usia 40 tahun. Ujian tu sebab ALLAH SAYANG, supaya kita menang untuk menempuh usia 40 tahun.

Lihat surah Al-Ahqaf ayat 15. Ayat ini menjelaskan umur 40 tahun iaitu umur yang matang. Ini kemuncak umur keIslamannya. Ini adalah umur di mana Nabi SAW diangkat menjadi Rasul.

Ibn Abbas r.a. meriwayatkan, “Sesiapa yang menjangkau usia 40 tahun, tetapi kebaikannya tidak mengalahkan kejahatannya, maka bersiap sedialah dia untuk ke neraka!”

Jadi memang sungguh ALLAH SAYANGKAN kita, Dia tak nak kita kalah dengan ujian supaya kita tak diheret ke Neraka, wal’iyazubillah min zalik.

Pandanglah ujian itu sebagai Rahmat dan Kasih Sayang Allah pada kita, sebab Dia nak bagi kita Syurga.

Bertenanglah wahai jiwa yang diuji!

Hassan Adli

Jiwa Tenang
#anumdarters
Share:
Read More