15 Feb 2021

Kau penat, aku pun penat

"Kau penat, aku pun penat..."

Dlm rumahtangga, klu kita nak lawan sapa yg lagi penat, sapa yg lagi byk buat keje, maka smpai bila2 pun kita akan bergaduh dan bermasam muka...

Prinsip rumahtangga saya, buat setakat yg larat sahaja, xbleh buat, tinggal...jgn paksa diri, jgn nak perfect...

"Malam ni masak apa...?"

Wife jwb xtahu lg, x decide lagi sbb tgh ajar anak buat keje sekolah...

Terus saya reply, "Tak pyh masak, saya tapau mkn malam..."

Balik rumah, smpai ja rumah, tgok baju masih kat ampaian...panggil anak, mintak dia ambik bakul...saya kutip, bwk masuk dlm rumah...lepas maghrib, sambil tgok berita, saya lipat...

Boleh ja saya balik rumah pastu tanya,"kenapa x masak lagi, kenapa baju tak kutip lagi, kenapa itu, kenapa ini..." saya dah PENAT keje kot...takkan balik rumah kena buat mcm2 lagi...

Tapi saya xbuat mcm tu sbb isteri pun ada keje dia sendiri...isteri bukan membuta dr pagi smpai ke ptg...isteri bukannya goyang kaki, xbuat apa2...jgn hanya kerana kita xnmpk apa yg dia buat, itu bermakna dia TAK BUAT APA2...

Larat kemas, kemas...xlarat biar bersepah...larat masak, masak...xlarat kita tapau luar...larat lipat baju, lipat...xlarat, esok kita buat...

Ada yg jenis nak perfect, nak siapkan jugak walaupun xsempat...boleh, teruskan dan buatlah...xde paksaan pun cuma jgn merungut je lah klu pilih nk buat mcm tu...

Dlm rumahtangga ni, penat tu dua2 kena rasa...klu salah seorang sahaja yg PENAT, maka rumahtangga tu TENAT...✌️
Kredit: Firdaus Shakirin
#anumdarters 
Share:

1 ulasan:

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih