28 Sep 2021

, , ,

Pinjaman

Sekitar 4 Tahun lalu..
Sahabat saya meminjam duit..
Tidak banyak
Sekitar Rm1000..
Dengan alasan untuk  mengubati anaknya..
Dan berjanji..
akan dibayar bila dapat gaji..
Saya berikan..
Dengan Niat menolong..
Sebulan kemudian..
Tibalah saat Gajian...
Saya menunggu...
Dengan harapan..
Sahabat saya Akan melunasinya..

Bulan pertama tak ada khabar..
Hingga bulan ketiga...

Sampai suatu saat..
Saya melihatnya..
Menggunakan Motor Baru...
Dan Baru saja selesai...
Belanja disupermarket.
Dengan barang Belanjaan yg cukup banyak..

Keesokan Harinya..
Saya cuba hubungi..
Dengan niat menanyakan Kabar..
Namun...
Telefon saya tidak di angkat..
Saya wassap......
Namun tidak dibalas..
Hingga 5 hari...

Suatu ketika disebatang jalan
Tidak sengaja kami bertemu..
Seperti biasa..
Saya bertanyakan kabar..
Dan pada akhirnya saya bertanya..
"Bro, aku nk guna duitlah.. "..
Boleh tak hutangnya dibayar segera"
Dengan lemah lembut..
Dan penuh senyuman..

Namun...
Dia membentak saya dengan Kasar...
Seraya berkata:

"KALAU AKU  ADA  DUIT,AKU SUDAH BAYARLAH..
TAK PERCAYA SANGAT"

lalu dia Pergi....

Sekitar 2 minggu kemudian..
Saya Ke tempat kerjaa ...
Tak sengaja melihat...
Dia sedang mengeluarkan duit dri mesin ATM..
Dan ternyata...
Duit yang dikeluarkannya agak banyak .

Berkali kali...
Saya melihatnya Hidup Mewah..
Namun tidak mampu..
Membayar Hutang...

Dan sekarang ..
Sudah 4 tahun lebih...
Sayapun sudah tidak berharap..
Hutang itu akan dibayar..
Kerana setiap kali saya hubungi..
Tidak ada jawaban...
Dan selalu menghindar...

Saat itu ..saya seperti pengemis ...
Yang Meminta minta duit saya sendiri...

Sampai disini..
Saya hanya ingin..
Kalian yang memiliki hutang..
Agar segera melunasinya...
Kerana..
Kekecewaan Orang yang kalian Hutangi. ...
Sama seperti yang saya alami...
Tatkala kalian Menunda nunda..
Dalam membayar hutang...

Hiduplah...
Dengan apa yang kalian Miliki...
Dan Jangan memaksakan diri..
Meraih Kemewahan..
Dengan menyusahkan orang lain..

SEDERHANA dengan HORMAT...

Jauh lebih MULIA...

Dari KEMEWAHAN sebuah PINJAMAN..
#anumdarters 
Share:

0 Comments:

Catat Ulasan

Suka tak dengan N3 saya, kalau suka dan rasa terhibur boleh la tinggalkan komen anda.. Terima kasih